Η εισήγηση του ΔΣ της Ένωσης Γονέων Κιλκίς στη σύσκεψη γονιών, μαθητών, εκπαιδευτικών.
Ενημέρωση για τις
εξελίξεις στην εκπαίδευση. Συζήτηση για τα προβλήματα στα σχολεία του Κιλκίς.
Συντονισμός της δράσης μας.
Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες,
Αγαπητοί μαθητές, μέλη μαθητικών
συμβουλίων,
Αγαπητοί εκπαιδευτικοί,
Σας
καλωσορίζουμε στη σημερινή σύσκεψη, η οποία πραγματοποιείται κάπως έκτακτα,
λόγω των εξελίξεων που είχαμε τις προηγούμενες ημέρες με τις μαθητικές
κινητοποιήσεις στο Κιλκίς, αλλά και με αφορμή τα αρκετά νέα προβλήματα στα
σχολεία που έχουν έρθει στην επιφάνεια μετά τις γιορτές.
Με
λίγα λόγια, αντί η κατάσταση να βελτιώνεται, παρατηρούμε ότι μήνα με το μήνα
χειροτερεύει.
Και,
επειδή, ως Ένωση Γονέων, ο σκοπός μας δεν είναι απλώς να περιγράφουμε τα
προβλήματα, ενώ στο επίκεντρο έχουμε σταθερά τα μορφωτικά δικαιώματα των
παιδιών μας, εκτιμάμε ότι χρειάζεται από τη σημερινή συζήτηση να καταλήξουμε σε
κάποιες κοινές – συντονισμένες δράσεις, διεκδικώντας ό,τι καλύτερο για τα
παιδιά μας.
Κατ’
αρχήν και από αυτή τη σύσκεψη να εκφράσουμε (όπως κάναμε και με σχετική
ανακοίνωση την Παρασκευή) τη στήριξή μας στους μαθητές του Κιλκίς, που ενώνουν
τη φωνή τους με τους χιλιάδες μαθητές, φοιτητές, γονείς, εκπαιδευτικούς, που
όλες αυτές τις μέρες είναι στο δρόμο του αγώνα, διεκδικώντας ένα καλύτερο
σχολείο, ένα σχολείο σύγχρονο, δημόσιο και δωρεάν, χωρίς αποκλεισμούς. Που εκφράζουν την αντίθεσή τους στις
αλλαγές στην εκπαίδευση, που φέρνει η κυβέρνηση με το «εθνικό απολυτήριο» και
τα ιδιωτικά – μη κρατικά πανεπιστήμια.
Και, επίσης, καταδικάζουμε όλους
όσοι προσπαθούν να τρομοκρατήσουν τους μαθητές, να καταστείλουν τις
κινητοποιήσεις τους, να στείλουν ακόμα και αστυνομία στα σχολεία, λες και
μιλάμε για κοινούς εγκληματίες και όχι για τη νέα γενιά που ονειρεύεται ένα
καλύτερο μέλλον.
Αγαπητοί
γονείς, μαθητές, εκπαιδευτικοί,
Με το νέο έτος η εκπαιδευτική
κοινότητα είναι στο πόδι εξαιτίας των εξαγγελιών και του νομοσχεδίου που φέρνει
η κυβέρνηση για τα ιδιωτικά – μη κρατικά πανεπιστήμια. Την ίδια ώρα ψηφίστηκε
νόμος για τις αλλαγές στην επαγγελματική εκπαίδευση, ενώ το επόμενο διάστημα
είναι να προχωρήσει και το λεγόμενο «εθνικό απολυτήριο».
Η κυβέρνηση επικαλείται ότι παίρνει
αυτές τις πρωτοβουλίες για το καλό της εκπαίδευσης. Όμως την ίδια ώρα υπαρκτά
προβλήματα, τα οποία έχουμε αναδείξει εδώ και πολύ καιρό και έχουμε προτείνει
και λύσεις, δεν τα λύνει.
Είχαμε τις σημαντικές κινητοποιήσεις
τους προηγούμενους μήνες για τις σχολικές μεταφορές. Το πρόβλημα δεν λύθηκε στην
ολότητά του. Όμως, εκτιμάμε – χωρίς να υπερβάλουμε – ότι το γεγονός πως το
αναδείξαμε, μπήκαμε μπροστά μαζί με τους Συλλόγους Γονέων, με διάφορες μορφές
(παρεμβάσεις, κινητοποιήσεις, συνεντεύξεις τύπου, δελτία τύπου κτλ) συνέβαλε
στο να αυξηθεί η πίεση και να παρθούν γρηγορότερα κάποια μέτρα. Αυτό δείχνει
ότι έχουμε τη δύναμη και μπορούμε να καταφέρουμε πολλά. Το κρίσιμο είναι να
καταφέρουμε να μαζικοποιηθούν οι αντιδράσεις μας, να συντονιστούμε
καλύτερα το επόμενο διάστημα οι Σύλλογοι
Γονέων, τα Μαθητικά Συμβούλια, τα Σωματεία των Εκπαιδευτικών, και να προβάλουμε
τεκμηριωμένα τις διεκδικήσεις και τα αιτήματά μας.
Τώρα έχουν έρθει στο φως γνωστά,
αλλά πιο οξυμμένα ορισμένα προβλήματα, όπως:
§ Η διαρκής υποχρηματοδότηση, που
οδηγεί ακόμα και το χαρτί φωτοτυπικού να το αγοράζουν οι μαθητές και οι γονείς.
Έχουμε φτάσει να ζητάνε τα σχολεία χαρτί για να μπορέσουν τα παιδιά να γράψουν
τα διαγωνίσματα του τετραμήνου.
§ Η υποστελέχωση, που ενώ έχουν χαθεί
εκατοντάδες ώρες μαθημάτων από την αρχή της σχολικής χρονιάς, με ορισμένες
ακόμα προσλήψεις, υπερωρίες και δεύτερες και τρίτες αναθέσεις
«κουτσο-μπαλώνεται» το πρόβλημα. Βέβαια, έχουμε και τα τμήματα ένταξης που
ακόμα και σήμερα δεν έχουν στελεχωθεί με σοβαρές συνέπειες στα παιδιά που τα
παρακολουθούν.
§ Το ζήτημα των μεταφορών, που δεν
είναι μόνο τα δρομολόγια που δεν γίνονται, αλλά ακόμα και εκεί που γίνονται
(ιδιαίτερα από τα χωριά) έχουμε καθυστερήσεις στην άφιξη στο σχολείο (όπως
καταγγέλλουν οι ίδιοι οι μαθητές).
§ Το ζήτημα της υγιεινής, που έχει να
κάνει τόσο με τις ελλείψεις και αναλώσιμα, αλλά και με το γεγονός ότι το
προσωπικό καθαριότητας ίσα που επαρκεί για τα στοιχειώδη.
§ Το ζήτημα της θέρμανσης κατά τους
χειμερινούς μήνες. Όλοι γνωρίζουμε ότι η οδηγία που δόθηκε ήταν για «κόφτη» στη
λειτουργία των καλοριφέρ. Κανά δυο ώρα το πρωί και καμία προς το μεσημέρι, με
αποτέλεσμα αρκετά σχολεία, ειδικά τα παλαιότερα, να είναι παγωμένα καθ’ όλη τη
διάρκεια της μέρας.
§ Το ζήτημα των σχολικών κτιρίων, των
υποδομών, των ελλείψεων σε εργαστήρια, υλικά κτλ.
Όλα αυτά δεν είναι τυχαία, ούτε
προέκυψαν ξαφνικά και από το πουθενά. Είναι αποτέλεσμα του γεγονότος ότι
κεντρικά και η σημερινή κυβέρνηση κρατάνε χαμηλά τη χρηματοδότηση για την
παιδεία, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να καλυφθούν ούτε τα στοιχειώδη. Την ίδια
ώρα βέβαια βρίσκουν και διαθέτουν ακόμα και δισεκατομμύρια για να τα δίνουν
αριστερά και δεξιά, και ξέρουν να φορολογούν όλο και παραπάνω εμάς και τις
οικογένειές μας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι για το
2024, θα πληρώσουμε επιπλέον 6 δις ευρώ φόρους σε σχέση με το 2023. Ενώ το 2023
τα φορολογικά έσοδα ξεπέρασαν τους στόχους που είχαν τεθεί. Το ερώτημα μπαίνει
ξεκάθαρα. Πού πήγαν όλα αυτά τα χρήματα; Γιατί δεν δόθηκε ούτε ένα ευρώ στα
σχολεία;
Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι το
2023, 150 εισηγμένες στο χρηματιστήριο εταιρείες είχαν αύξηση κερδών κατά 300%,
οι εταιρίες ενέργειας κατά 500% και οι εταιρείες τροφίμων κατά 100%. Ενώ ο προϋπολογισμός
που ψηφίστηκε το Δεκέμβριο προβλέπει 12 δις ευρώ να δοθούν σε επενδυτές. Την
ίδια ώρα εμείς έχουμε κόψει μειώσει τα ψώνια από το s/m ακόμα και από τη λαϊκή, έχουμε
απλήρωτους λογαριασμούς ρεύματος, δεν μπορούμε να προσφέρουμε στα παιδιά μας να
αναγκαία.
Γιατί τα αναφέρουμε αυτά; Γιατί
αποδεικνύεται ότι δεν υπάρχει «στενότητα» στα οικονομικά του κράτους. Υπάρχει
πλούτος, ο οποίος όμως κατευθύνεται σε λίγους. Και για εμάς τους πολλούς και τα
παιδιά μας μένουν ψίχουλα, και αν μείνουν.
Και την ίδια ώρα προωθούνται αυτά
που είπαμε παραπάνω. Ιδιωτικά πανεπιστήμια – Επαγγελματική Εκπαίδευση – Εθνικό
Απολυτήριο. Γιατί αντιδράμε σε αυτά;
Κατ’ αρχήν με την θεσμοθέτηση των
ιδιωτικών πανεπιστημίων – κατά παράβαση και του άρθρου 16 του Συντάγματος –
σπάει ο ενιαίος τρόπος εισαγωγής των μαθητών στα πανεπιστήμια. Στην πράξη για
τους πολλούς θα υπάρχει η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, που σε συνδυασμό με το
Εθνικό Απολυτήριο, θα σημαίνει εξετάσεις από την Α’ Λυκείου, μετατρέποντας το
σχολείο σε ένα ατελείωτο εξεταστικό κέντρο, αποκρουστικό, με την ανάγκη για
προετοιμασία – φροντιστήρια κτλ να ξεκινάει ακόμα και από το Δημοτικό. Δηλαδή
τεράστια έξοδα για τους γονείς, μεγαλύτερο άγχος και πίεση για τους μαθητές.
Από την άλλη θα υπάρχει η Ελάχιστη Βάση Πληρωμής (όπως λέμε) για τους λίγους.
Δηλαδή, θα σπουδάζεις, αλλά τα χρήματα θα είναι πολύ περισσότερα. Αν δούμε τα
παραδείγματα από την Ευρώπη αλλά και την Κύπρο, που χρησιμοποιείται ως
παράδειγμα συνήθως, μιλάμε για 40.000 έως και 120.000 ευρώ για να σπουδάσεις.
Αλλά και το άλλο παράδειγμα που
χρησιμοποιούν. Ότι δεν θα φεύγουν τα παιδιά (και τα χρήματα – γιατί έτσι
αντιμετωπίζουν τα παιδιά μας, σαν χρήματα) στο εξωτερικό. Μήπως στην Κύπρο που
έχει ιδιωτικά πανεπιστήμια, δεν σπουδάζουν 10.000 Κύπριοι φοιτητές στην Ελλάδα,
στα δημόσια πανεπιστήμια;
Την ίδια ώρα, δεν θα αναβαθμιστεί το
δημόσιο πανεπιστήμιο, όπως ισχυρίζονται. Έχουμε πείρα. Μήπως από την ιδιωτική
υγεία, τα τόσα διαγνωστικά κτλ που έχουμε και στο Κιλκίς, αναβαθμίστηκε το
Νοσοκομείο της πόλης; Το αντίθετο. Υποβαθμίζεται σταθερά το νοσοκομείο και
αυξάνονται τα ιδιωτικά ιατρεία κτλ. Εξάλλου, ήδη υποβαθμίζεται εδώ και τόσα
χρόνια και το σχολείο και το πανεπιστήμιο. Μόνο από το 2009 μέχρι σήμερα στο
ΑΠΘ έχουν μειωθεί κατά 1.877 τα μέλη ΔΕΠ (καθηγητές). Πανελλαδικά έχει μειωθεί
κατά 6 δις η κρατική χρηματοδότηση των πανεπιστημίων. 329 εκ. ευρώ ξοδεύουν τα
νοικοκυριά για τις σπουδές των παιδιών τους στο δημόσιο πανεπιστήμιο.
Αυτή την κατάσταση τώρα πάνε να την
νομιμοποιήσουν και να τη σταθεροποιήσουν, να την επεκτείνουν. Δηλαδή η παιδεία
να γίνει κυριολεκτικά εμπόρευμα που θα πωλείται και θα αγοράζεται.
Και αυτό συνδέεται και με τα
σχολεία. Θυμηθείτε την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών που αναμένεται από το
Σεπτέμβριο. Τι περιμένουμε και αντιδράμε και σε αυτό; Ότι το κράτος θα δίνει
κάποια ελάχιστα για τα σχολεία, και τα υπόλοιπα θα καλούνται να τα
«συμπληρώσουν» οι γονείς, οι μαθητές, οι χορηγοί κ.ά. Άρα έτσι διασπάται και το
ενιαίο των σχολείων και προχωράμε σε κατηγοριοποίησή τους. Σε καλά και κακά
σχολεία.
Αντίστοιχα και οι εξελίξεις στην
επαγγελματική εκπαίδευση. Σε τι στοχεύουν; Να συνδέσουν τα ΕΠΑΛ με την αγορά
εργασίας, πουλώντας στα παιδιά μας ελπίδες ότι έτσι θα βρουν πιο γρήγορα και
καλύτερη εργασία. Όμως και εδώ τα πράγματα είναι αντίθετα. Οι ειδικότητες θα
καθορίζονται από την αγορά και όχι από τις επιθυμίες των μαθητών και τις
ανάγκες της κοινωνίας. Ενώ θα είναι αμφίβολο αν με το πτυχίο που θα έχουν θα
κατοχυρώνουν επαγγελματικά δικαιώματα και για πόσο.
Ας θυμηθούμε και εδώ τη λογική της
δια βίου μάθησης, του κυνηγητού προσόντων, του ΑΣΕΠ και τόσων άλλων «κοφτών»
μέχρι ένας νέος να εργαστεί σε αυτό που σπούδασε.
Η
σημερινή σύσκεψη έχει αυτό το χαρακτήρα. Δηλαδή να μεταφερθούν ζητήματα, να
πείτε τι έχετε κάνει στα σχολεία σας, να σχεδιάσουμε την κοινή μας δράση.
Εμείς
από την πλευρά μας, σε αυτή τη φάση προτείνουμε την Πέμπτη 25/1, το πρωί να
πραγματοποιήσουμε κινητοποίηση στο Κιλκίς, όπως σχεδιάζεται σε πάρα πολλές
πόλεις πανελλαδικά, να ενώσουμε τη φωνή μας με όλους όσοι θα είναι στο δρόμο
εκείνη τη μέρα, διεκδικώντας τα αυτονόητα, με βάση και τα αιτήματα που έχουν
μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί πανελλαδικά αυτή την περίοδο και εντάσσοντας και
τα δικά μας ειδικά προβλήματα, για:
- Δημόσια Δωρεάν Παιδεία για
όλους χωρίς αποκλεισμούς.
§ Να αυξηθεί η χρηματοδότηση για την παιδεία (για τις Σχολικές Επιτροπές
και τα αναλώσιμα, για τα σχολικά κτήρια και τις υποδομές, για την επαγγελματική
εκπαίδευση και τα εργαστήρια, για τα πανεπιστήμια).
§ Όλες οι ανάγκες των σχολείων να εξασφαλίζονται από τις Σχολικές Επιτροπές
και το κράτος. Ούτε ένα ευρώ από την τσέπη των γονιών.
§ Να εξασφαλιστεί η θέρμανση των σχολείων στον πρωινό κύκλο και στο
ολοήμερο. Όχι σε «κόφτες» που περιορίζουν τη θέρμανση σε 2-3 μέρες την ημέρα.
§
Όχι
στα Ιδιωτικά Πανεπιστήμια.
§
Ούτε
σκέψη για πανελλαδικές εξετάσεις σε όλο το Λύκειο.
§
Κατάργηση της ΕΒΕ και της
Τράπεζας Θεμάτων.
§
Δωρεάν Ενισχυτική Διδασκαλία σε
Γυμνάσια και Λύκεια.
§
Δυνατότητα κατοχύρωσης
βαθμολογίας στις πανελλαδικές εξετάσεις.
§
Να καλυφθούν όλα τα κενά σε
εκπαιδευτικούς. Περισσότεροι εκπαιδευτικοί για να σπάσουν τα τμήματα με
λιγότερους μαθητές/τμήμα.
§ Να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη και ασφαλής μεταφορά των μαθητών από και
προς το σχολείο. Να αναμορφωθεί το πρόγραμμα των ΚΤΕΛ ώστε οι μαθητές να
φτάνουν έγκαιρα στο σχολείο και να μη χάνουν ώρες μαθημάτων.
§ Να επισκευαστούν και να συντηρηθούν τα υπάρχοντα σχολικά κτίρια. Να
κατασκευαστούν σύγχρονα και ασφαλή νέα σχολεία.
§
Να
δοθεί κονδύλι για τις σχολικές εκδρομές, για να μην τις χάνει κανένας μαθητές.
Είναι
βασικό εκτιμάμε να ενώσουμε τις δυνάμεις μας μέσα στα σχολεία αυτές τις μέρες.
Δηλαδή οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς, όπου είναι δυνατό, να στηρίξουν τα
παιδιά στις ΓΣ και στις αποφάσεις που θα παρθούν. Αντίστοιχα τα μαθητικά
συμβούλια να ενημερώσουν και να συζητήσουν με τους συλλόγους διδασκόντων γιατί
κινητοποιούνται και ότι τους καλούν να συμμετέχουν και αυτοί. Να απευθυνθούν
και στους γονείς τους.